Forbrug.dk hjælper de danske forbrugere

Vores digitale og moderne tidsalder har rigtigt mange fordele for forbrugerne, men med alle disse fordele, er der også nogle mulige faldgrubber. På forbrug.dk kan man lære sine rettigheder som forbruger at kende, for på den måde at sikre sig mod at blive snydt.

I Danmark er man nemlig rigtigt godt beskyttet som forbruger, da butikker og erhvervsdrivende skal leve op til pligterne i bl.a. aftaleloven og markedsføringsloven. Dette bygger på princippet om, at forbrugeren er den svage set i forhold til en stor stærk butik, hvorfor forbrugeren skal beskyttes.

Dette er også grunden til denne offentlige portal, da samfundet tager ansvaret for at beskytte forbrugerne meget seriøst.

Forbrugerhotlinen er klar til at hjælpe

Udover alle de mange gode guides på forbrug.dk er det også muligt at få gratis telefonisk hjælp, hvis man ringer til Forbrugerhotlinen. Her sidder eksperter klar til at hjælpe danskere med deres rettigheder som forbrugere.

Ofte får man en bedre og mere præcis hjælp ved telefonisk kontakt, da man kan få svar på lige netop ens eget problem. Det er dog en god ide at læse lidt op på området først, via de mange gode guides på siden, da man så har den basale viden på plads.

Dette kan hjælpe til bedre forståelse af den telefoniske hjælp, eller måske får du tilstrækkelig viden ved bare at læse guiden grundigt igennem.

Brug din sunde fornuft som forbruger

Inden for jura taler man om ofte om god eller ond tro. Ligesom man taler om hvad den gode familiefar ville have gjort i en given situation – det såkaldt bonus pater begreb.

Prøv at tænk lidt på samme måde som en forbruger. Er du selv for fræk og udnytter åbenlyse fejl, så risikere du selv at stå med ansvaret. Det kan være, hvis et firma har skrevet forkert i deres annoncer, på en sådan måde så det burde være åbenlyst for begge parter at se, at der er tale om en fejl.  

Der er også forskel på, hvilke rettigheder de forskellige forbrugere har. Jo mere ekspert du er på et område, jo mere forventer juraen også at du selv ved.

Et klassisk eksempel er en ældre dame, som skal købe en bil hos en brugtvognsforhandler. Den ældre dame er her rigtigt godt stillet og er der noget galt med bilen efterfølgende, har hun rigtig gode chancer for medhold i en klagesag.

Er det derimod en mekaniker, som køber en bil i sin fritid, så forventes der at han ved langt mere. Han kan dermed ikke regne med at være ligeså godt beskyttet, da han burde have kendt til diverse risici ved købet.

Dette demonstrerer igen, hvordan vores samfunds forbrugerbeskyttelse forsøger at hjælpe de svageste mest. Dette er et prisværdigt princip, som vi må værne godt om her i Danmark. Portalen forbrug.dk hjælper som sagt med dette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *